pappa här i dag

Hej.
Min pappa var här i dag barnens farfar, bjöd på plättar och soppa trevligt som vanligt det blev faktiskt lite vin till det med.
Alltid roligt när han är här vi träffas flera gånger i veckan har gjort så i alla tider, men jag skulle vilja dela med mig ett recept av soppan den är kanon god så prova gärna.
Grönsakssoppa.
Volymen får ni själva avgöra beror på hur många man är, men jag brukar varje gång göra en gryta på ca, 5 liter sen kan man frysa in det som blir över.
Morötter.
Palsternacka.
Selleri stänger.
Purjolök.
Rödlök.
Spansk peppar röd.
Potatis.
Vitkål.
Skala skiva o blanda allt i vatten med några buljong tärningar, ta den som ni tycker bäst om själv brukar jag välja kött buljong (knorr) koka samman allt på svag värme i ca, 30 min det ska fortfarande vara lite stuns i sakerna annars har det kokat för länge avsluta med det bästa, lite soja och 1 dl, sirap mörk för lite fylligare o lite åt öl smak eller ljus för lite sötare fränare smak, strö över riven pepparot sedan är det klart kanon god.
Gör åven samma soppa men då börjar ni med att fräsa blanfärs i grytan sedan lika dant helt underbart gott.
Har många egna roliga recept om ni vill ha tips.
Annars en bra dag ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0